I dagarna släpps det nytt från två klassiska t-shirtmärken: SSUR och Supreme. Båda är kända bland annat för sina tryck, som genom tiderna varit subversiva, chockerande, porriga, roliga, finurliga och ibland bara snygga. Tänkte jag skulle ställa två av de nya motiven mot varandra.
SSUR:s bidrag som heter Channel Zero och är någon sorts remix på Chanels logotyp. Stilrent, visst, och alltid kul när man busar med andras loggor, men här är det liksom ingen poäng. En streetwearnewyorksk motsvarighet till att måla två prickar över O:et i Konsum och fnissa ihjäl sig. Nej, här behövs det lite mer tanke för att få upp betyget.
Betyg: 2 Futura 2000-alfabet av 5 möjliga.
Och så har vi Supremes Vienna. Vad gör man egentligen för att förnya sig om man haft modern grafik, utomjordingar, Kate Moss, rappare, tecknade gubbar och en röd platta som det står Supreme i på sina tröjor? Tydligen tittar man bakåt i tiden och gör en t-shirt som ser ut att vara direkt från den lilla souvenirsbutiken utanför Palace Belvedere i Wien. Jag gillar det! Lite sådär ett sekelstort steg bak och två steg fram. Nu väntar vi bara på Mona Lisa, Skriet och framför allt ett av Van Goghs självporträtt.
Betyg: 4 Bape-stolar i rosa kamouflage av 5 möjliga.
Vinnare: Supreme!,
2012-10-29 17:27:29, 2012-10-29 16:27:29