Hemkörning

Jag är sjuk, sitter i sängen med datorn i knät och hör hur det ringer någonstans inifrån täcket. Gräva gräva, leta leta. Innan jag hittar telefonen slutar det ringa.

11:51: Du har 1 nytt röstmeddelande.

Mansröst: Ja hej det var (ohörbart)… Fedex… (ohörbart) …paket med nummer (random siffror, halvt ohörbart). Eftersom jag inte får kontakt med dig får du ringa till Fedex kundcentral (klick).

Jag googlar blixtsnabbt fram ett nummer till Fedex, med lite tur hinner jag få tag på chauffören när han fortfarande är i närheten, tänker jag.

Robotröst: Tryck 1 för svenska, 2 for servis po dansk, press 3 for service in English.

(Trycker 1.)

Robotröst: Tryck 1 om du vill boka leverans, tryck 2 om du är företagskund, tryck 3 om du har ett Fedexkonto, tryck 4 om det gäller fakturaärenden, tryck 5 om du vill boka upphämtning, tryck 6 om du är en utomjording, tryck 7 om du vill rösta på bidrag nummer 7, ”Mirakel”. Önskas personlig service gällande övriga ärenden tryck 0 följt av stjärna.

11:58

(Trycker 0 och sedan stjärna.)

(Jättekonstig musik, någon sorts släpig dålig house.)

Robotröst: Det är många som ringer, men vi arbetar så snabbt vi kan för att snart besvara ditt samtal.

(Upprepas i tio minuter.)

12:08

Fedexmänniska: Hej det är Namn på Fedex, vad kan jag hjälpa till med?

Jag: Jo, jag missade precis ett samtal från någon som skulle lämna ett pake…

Fedexmänniska: Jag kan INTE ringa direkt till våra chaufförer.

Jag: Eh jag hann inte ens fråga något, jag fick alltså nyss…

Fedexmänniska: Som sagt, jag kan inte kontakta våra chaufförer på något sätt.

Jag: Alltså, min fråga var, för att spara allas tid här om…

Fedexmänniska: Hur skulle det se ut, då skulle vi behöva sitta i telefon med chaufförerna hela tiden.

Jag: Ja fast det är väl typ ert jobb? Inte för att jag vet riktigt, men det känns ju så. I alla fall…

Fedexmänniska: Nu är det så att vi inte kan det.

Jag: Men han är ju här i närheten, han var ju på väg hit. Eller ja, det var ju tio minuter sedan nu eftersom jag fick vänta så länge, men är det inte lättare att jag bara ringer honom och frågar?

Fedexmänniska: Det går inte.

Jag: Fast går gör det ju, eller hur?

Fedexmänniska: Nej, det gör det faktiskt inte.

Jag: Alltså jag förstår att det står på något papper någonstans att ni inte ska ringa till chaufförerna och så, att det är en så kallad policy, och jag förstår att jag inte kommer få paketet idag, men du kan väl bara erkänna att det såklart är möjligt att ringa till chaufförerna.

Fedexmänniska: Nä, det är faktiskt så att det inte går. Och hur visste du att det står på våra papper?

Jag: Men han måste ju ha ringt till mig från någon sorts vanlig telefon, som han har i bilen. Och den vanliga telefonen måste ju ha något sorts nummer, som står på en lista hos er. Som ni skulle kunna ringa till, eller ge till mig, fast någon nu har bestämt att ni inte gör så.

Fedexmänniska: Nej.

Jag: Så du  menar att om det var så att min chaufförs fru var höggravid och han var på jobbet och körde omkring paket när hon plötsligt fick sådana satans värkar och bara ”nu är det dags, nu kommer det” och bara får hjälp in i en taxi av en snäll granne som ringer till er på Fedex och bara ”jag måste ha tag på pappan, han är i någon av era bilar, kan du ringa honom snabbt som fan”, så skulle du svara ”nej, det går inte”. Eller?

Fedexmänniska: Jag förstår inte vad det har med saken att göra om han har en gravid fru eller inte.

Jag: Förstår inte… nej, okej, men han har ju bevisligen en telefon i bilen. Menar du kanske att ni har speciella nummerlösa Fedex-telefoner som är omöjliga att ringa till?

Fedexmänniska: Nej, det har jag aldrig hört talas om. Finns det sådana telefoner?

Jag: Alltså nej, det är ju det jag säger.

Fedexmänniska: Ja?

Jag: Ja, då måste han ju ha en telefon i bilen.

Fedexmänniska: Det är klart att han har en telefon i bilen!

Jag: Exakt, som man också kan ringa till.

Fedexmänniska: Nej det går inte.

Jag (kväver impulsen att skrika rakt ut och kasta telefonen i väggen. Biter ihop krampaktigt. Andas. Viskar nästan): Kan du inte bara erkänna att det finns en möjlighet att ringa till chauffören i bilen, även om jag aldrig skulle få göra det?

Fedexmänniska: Vi kan inte ringa direkt till våra chaufförer i bilarna.

Jag: Hnnnnh…

Fedexmänniska: Vill du boka in ett nytt leveransförsök i morgon?

Jag: Mmh…

Fedexmänniska: Bra, då kommer det en bil till dig i morgon mellan 06.00 och 18.00. Ha en bra dag!,
2012-03-09 17:05:30, 2012-03-09 16:05:30

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *