Det kom en läsarkommentar

Från signaturen Adam: Inte din stil nej. Inte min heller. Verkligen svinfula tycker jag.

Men att skriva ett helt blogginlägg om detta känns lite som att du bara vill utnyttja hypen kring Supreme och bevisa hur uppdaterad du är. Men du är ju en rejäl märkesnörd, så inget nytt under solen där.

Sorgligt att folk på tidningen som har ”bästa läsningen och snyggaste modet sedan 1990″ vill och får blogga sån här skit och skämma ut vår modekultur.

Varför inte skriva om något intressant eller bra? Något nytt?

Nej, just det, du måste ju skriva om Supreme så fort dom släpper sitt nyhetsbrev.

Tack,

Adam

* * *

Svar från mig: Hej Adam!

Du får förstås uppfatta mina blogginlägg hur du vill, men jag tänkte ändå ge mig på att försöka förklara.

Jag upplever att modejournalister och bloggare generellt har fantastiskt svårt att sakligt skriva om något som är fult, en kollektion som är misslyckad, ett samarbete som är dåligt eller en hype som är överdriven – att ibland peka och säga att kejsaren faktiskt är naken. Det brukar vara ungefär ”vi lyfter fram allt som är fint/rätt/bra och låtsas som att allt det andra inte finns. Det gäller, som mina flitiga läsare vet, också mig. Jag lyfter oftast fram allt det fina som görs, och har gjort det till lite av en grej att skriva om sånt som är intressant, bra och nytt – och som heller inte är jätteomskrivet. Att vara mina läsares inspiration, ljus och lykta.

Just därför tycker jag att mitt inlägg har stor relevans: Supreme är ett märke som gör en hel del coola saker och har en jättehype omkring sig och Nike är typ universums största sportföretag som levererar sjukt grymma grejer varje vecka. Och därför är det extremt på sin plats att lyfta fram ett exempel på när det går snett, dels i ren konsumentupplysningsanda och dels för att påminna om att tänka efter innan man blint hakar på en hype. Man kan tycka att det är elakt formulerat, men jag tror att båda märkena klarar sig rätt bra mot den ändå sakliga kritiken. Sedan har jag också en lätt humoristisk ton här på bloggen, som kanske kan uppfattas raljerande för den som inte är van. Jag är lite osäker på vad du menar med att skämma ut vår ”modekultur”, men i övrigt hoppas jag att du nu förstår mina tankar bakom inlägget.

Bästa hälsningar,
Johan Hurtig, stolt märkesnörd,
2014-03-31 16:43:16, 2014-03-31 14:43:16

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *